
Specjalizacje
Dane osobowe
RODO, ochrona danych osobowych i ochrona prywatności w branżach FINTECH, LENDTECH i E-COMMERCE
Dane osobowe to waluta przyszłości. Ich ochrona to jedno z największych wyzwań, przed którymi stają firmy ze wszystkich branż. Żadne przedsiębiorstwo nie może sprawnie i bezpiecznie funkcjonować bez pozyskania znacznych ilości danych osobowych, i jednoczesnego zapewnienia odpowiedniego poziomu ich ochrony oraz prawa do prywatności (RODO) jeśli chodzi o ich zbieranie i gromadzenie, przechowywanie, a także wykorzystywanie do prowadzenia bieżącej działalności biznesowej i pozyskiwania nowych zleceń. Odpowiednie procedury w tym zakresie pozytywnie wpływają na zaufanie do firmy, budowanie jej pożądanego wizerunku jako odpowiedzialnego partnera biznesowego, a także zabezpieczają firmy przed negatywnymi konsekwencjami naruszeń ochrony prywatności czy wycieku danych osobowych, wynikających z rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO). Dlatego ochrona danych osobowych to dziedzina, którą w firmie powinien zajmować się wyspecjalizowany prawnik.
W oparciu o krajowe, europejskie i międzynarodowe regulacje ochrony danych osobowych i prywatności, w tym w szczególności takie przepisy jak:
- rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (RODO);
- wytyczne i dokumenty wydawane przez Europejską Radę Ochrony Danych (EROD);
- ustawa z dnia 10 maja 2018r. o ochronie danych osobowych;
- ustawa z dnia 18 lipca 2002r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną;
- ustawa z dnia 16 kwietnia 1993r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji;
- ustawa z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów;
- szczegółowe regulacje branżowe, w tym:
- ustawa z dnia 16 lipca 2004r. prawo telekomunikacyjne;
- ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. prawo bankowe;
- ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- ustawa z dnia 12 maja 2011r. o kredycie konsumenckim;
- ustawa z dnia 19 sierpnia 2011r. o usługach płatniczych;
- ustawa z dnia 9 kwietnia 2010r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych;
- ustawa z dnia 22 maja 2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych;
- regulacje i wytyczne Komisji Nadzoru Bankowego;
nasza kancelaria wspiera firmy z branż FinTech, LendTech i e-commerce oraz sektora bankowo-finansowego, w przygotowaniu i wdrożeniu skutecznej i bezpiecznej strategii szeroko rozumianego gromadzenia, przechowywania i przetwarzania zebranych danych osobowych.
Zaczynamy od audytu sposobów, procedur i poziomów ochrony danych osobowych i prywatności. Na tej podstawie przygotowujemy raporty, obejmujące praktyczne wskazówki w zakresie stworzenia i wdrożenia odpowiednich regulacji i procedur wewnętrznych w zakresie ochrony danych i prywatności. W razie potrzeby, reprezentujemy klientów i doradzamy im w razie wystąpienia naruszenia lub wycieku danych osobowych, a także procedur kontrolnych realizowanych przez odpowiednie organy.
Odpowiadamy na pytania i proponujemy praktyczne, gotowe do wdrożenia rozwiązania, uwzględniające realia biznesowe działalności klientów. Jeśli zastanawiasz się lub masz wątpliwości:
- czym są dane osobowe?
- dlaczego dane osobowe są ważne?
- jakie dane można zbierać?
- dlaczego trzeba chronić dane osobowe?
- jak chronić dane osobowe?
- które dane osobowe podlegają szczególnej ochronie?
- jak długo można przechowywać dane osobowe?
- kiedy przetwarzamy dane osobowe?
- czy i kiedy można udostępnić dane osobowe?
- czy i kiedy można, a kiedy trzeba usunąć dane osobowe?
- czy i kiedy trzeba ujawnić dane osobowe?
- jak wygląda przetwarzanie danych osobowych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu realizowanego przez administratora lub osobę trzecią?
- czy jest i jak zorganizować przekazywanie danych osobowych do państwa trzecich?
skontaktuj się z naszymi prawnikami, którzy specjalizują się w ochronie danych osobowych, RODO i ochronie prywatności.
- Audyty i badania w zakresie RODO, audyt ochrony danych osobowych, audyt ochrony prywatności (privacy by design i privacy by default).
- Ocena skutków przetwarzania danych dla operacji gospodarczych klientów.
- Ocena skutków dla ochrony danych (DPIA).
- Sprawdzenie i modyfikacja klauzul informacyjnych i zgód w celu dostosowania do przepisów RODO.
- Bieżące konsultacje dotyczące RODO, ochrony prywatności i danych osobowych.
- Privacy compliance – analiza zgodności rozwiązań i produktów wykorzystujących dane osobowe.
- Tworzenie, opracowywanie i przygotowywanie polityk, rejestrów, procedur i dokumentacji dotyczących RODO, ochrony prywatności i danych osobowych, w tym takich dokumentów jak polityka bezpieczeństwa informacji, umowa powierzenia przetwarzania danych osobowych, polityka dozwolonego korzystania z urządzeń lub systemów IT, polityka BYOD, rejestry przetwarzania danych, reguły i procedury postępowania w przypadku naruszenia ochrony danych osobowych, zasady postępowania w razie wycieku danych osobowych, polityka cookies.
- Opracowywanie procedur wyboru kontrahentów mających dostęp do danych (procesorów) oraz ich okresowej weryfikacji.
- Określanie zasad nadawania upoważnień do przetwarzania danych osobowych oraz nadzór nad procesem nadawania i odbierania upoważnień.
- Określanie zasad i podstaw prawnych pozyskiwania i przetwarzania danych osobowych.
- Opracowywanie wzorców odpowiedzi dla klientów dotyczących zagadnień związanych z przetwarzaniem danych osobowych, zgodnych z celami i kategoriami przetwarzanych danych osobowych.
- Opracowywanie i prowadzenie rejestru czynności przetwarzania danych i rejestru kategorii przetwarzania.
- Tworzenie szablonów dokumentów dopasowanych do specyfiki biznesowej klienta – informacje o przetwarzaniu danych oraz wzory zgód na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby marketingowe.
- Dostosowywanie procedur działalności do wymogów zgodnych z RODO i tzw. przepisami sektorowymi, w szczególności regulacjami właściwymi dla instytucji płatniczych, instytucji pożyczkowych, instytucji działających w sektorze ubezpieczeniowym.
- Ocena naruszeń ochrony danych osobowych – weryfikacja konieczności zawiadomienia regulatora i osób, których dane dotyczą, potencjalnych środków zaradczych.
- Przygotowywanie i dokonywanie zgłoszeń do regulatorów oraz zawiadomień osób, których dane dotyczą.
- Doradztwo i reprezentacje w postępowaniach wyjaśniających, postępowaniach kontrolnych przed organami władzy publicznej i przed sądami w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych, ochrony prywatności, a także naruszeń ochrony danych osobowych i naruszeń prywatności, skarg i żądań osób, których dane dotyczą, lub pytań regulatorów.
- Reprezentacja i prowadzenie postępowań przed Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO).
- Zarządzanie ryzykiem i incydentami naruszenia procedur dotyczących danych osobowych, określanie odpowiednich środków zaradczych i gromadzenie adekwatnej dokumentacji związanej ze zgłoszeniem.
- Wewnętrzne postępowania wyjaśniające nieprawidłowości w gromadzeniu, przechowywaniu i przetwarzaniu danych osobowych.
- Doradztwo w kwestiach dotyczących przetwarzania danych osobowych w chmurze , obejmujące charakter przetwarzania, dostęp do danych i przekazywanie danych do państw trzecich, wsparcie w negocjacjach umów dostawcami usług.
- Prowadzenie dedykowanych szkoleń, seminariów i warsztatów dla członków zarządu, kadry menedżerskiej i pracowników w zakresie gromadzenia, przechowywania i przetwarzania danych osobowych, RODO i ochrony prywatności, w trakcie których nasi eksperci podpowiadają jak spełniać wymagania wynikające z polskich, europejskich i międzynarodowych przepisów o ochronie danych.
- Pełnienie funkcji Inspektora Ochrony Danych (IOD, dawny administrator bezpieczeństwa informacji – ABI) w przedsiębiorstwach sektora finansowego (instytucje płatnicze, instytucje pożyczkowe, pośrednicy kredytu konsumenckiego, agenci ubezpieczeniowi), wsparcie podczas realizacji zadań przez wyznaczonego u klienta IODO.
- Proaktywne reagowanie na zmiany przepisów – zapewnienie stałej zgodności z RODO w celu uniknięcia kar i odpowiedzialności za nieprawidłowe działanie firmy.
Doradzamy wiodącym firmom z sektorów FinTech, LendTech i e-commerce, a także podmiotom z sektora finansowego, IT i startupom. Wspieramy osoby pełniące funkcję członków zarządu, dyrektorów, osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo informacji, Chief Information Officer (CIO) i Compliance Office.
Monitorujemy ustawodawstwo i rozwijającą się praktykę ochrony danych w Polsce, Unii Europejskiej i krajach spoza UE. Zachęcamy do lektury naszego bloga na łamach którego dzielimy się praktycznym doświadczeniem, zdobywanym w trakcie realizacji projektów dotyczących ochrony danych osobowych, RODO i ochrony prywatności.
