E-doręczenia – już od grudnia

O e-doręczeniach było swego czasu bardzo głośno. Ustawa powstała, ale jej wejście w życie opóźniało się. Czas jednak sobie o niej przypomnieć bowiem, od 10 grudnia 2023 r. niektóre podmioty będą miały obowiązek posiadania adresów do doręczeń elektronicznych.

Czym są e-doręczenia?

E-doręczenia to cyfrowa forma komunikacji obywateli oraz przedsiębiorców z administracją publiczną (podmiotami publicznymi). Nowa forma ma być równoważna z dotychczasową przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub z doręczeniem osobistym. Tak zwaną publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego będzie świadczyła Poczta Polska.

Założenie skrzynki do e-doręczeń oznacza żądanie doręczenia korespondencji przez podmioty publiczne na ten adres.

Jako pierwsi skrzynki do e-doręczeń będą musieli posiadać m.in. przedsiębiorcy wpisywani do KRS po 10 grudnia 2023 r. oraz wykonujący zawód zaufania publicznego np. notariusze czy adwokaci. Obowiązek posiadania takiej skrzynki dla pozostałych podmiotów będzie wchodził sukcesywnie, co nie oznacza szybko. Proces wdrażania e-doręczeń zakończy się dopiero w 2029 r. kiedy to m.in. sądy i prokuratury zostaną objęte obowiązkowymi doręczeniami za pośrednictwem omawianych skrzynek.

Harmonogram

Od 10 grudnia 2023 r.

Obowiązek stosowania e-doręczeń ciążyć będzie na:

Od 1 stycznia 2024 r.

Przedsiębiorcy składający wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) po 31 grudnia 2023 r.

10 marca 2024 r.

Najpóźniej 10 marca 2024 r., podmioty niepubliczne wpisane do KRS przed 10 grudnia 2023 r. mają obowiązek założyć skrzynkę do e-doręczeń.

1 stycznia 2025 r.

Obowiązek doręczeń obejmie inne niż wcześniej wskazane podmioty publiczne.

1 października 2026 r.

Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG przed 31 grudnia 2023 r., jeśli nie zmieniali danych w CEIDG od 30 września 2025 r. do 30 września 2026 r., objęci zostaną obowiązkiem e-doręczeń od 1 października 2026 r. Jeśli natomiast w podanym okresie dokonają zmian w rejestrze, to zostaną objęci powyższym obowiązkiem w dniu wpisu ich adresu do e-doręczeń w Bazie Adresów Elektronicznych.

1 października 2029 r.

Obowiązek e-doręczeń obejmie:

Przypominamy także, że mimo opóźnienia we wdrożeniu samej ustawy o e-doręczeniach, od dłuższego czasu w art. 30 ust 1 pkt 1 ustawie o kredycie konsumenckim wskazany jest obowiązek przedstawienia w umowie o kredyt konsumenckim adresu do doręczeń elektronicznych. O taki adres zaczynają też pytać inne instytucje jak np. Komisja Nadzoru Finansowego (KNF).

Autor: Anna Jędrasiak, radca prawny

 

DANE KONTAKTOWE

kancelaria

ul. Odyńca 7/13
02-606 Warszawa

BĄDŹMY W KONTAKCIE

Dzielimy się naszą fachową wiedzą oraz doświadczeniem.Bądź pierwszym, który się dowie o naszych inicjatywach, spotkaniach ze specjalistami Kancelarii i zmianach w prawie, istotnych dla działalności Twojej branży. Zachęcamy do lektury i subskrypcji naszego newslettera.

Uzupełnienie powyższego pola oznacza zgodę na otrzymywanie od Kancelarii Radcy Prawnego Monika Macura newslettera drogą e-mailową. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Dane osobowe osób zapisujących się na newsletter są przetwarzane w celu przesyłania informacji dotyczących oferty Kancelarii drogą e-mailową. Zapoznaj się z zasadami przetwarzania Twoich danych osobowych.